Har en Bosch bredbånd lambdasonde, som jeg bla. bruger til fejlfinding og for at slippe for at montere 18 mm
gevindstykke på udstødning, har jeg lavet følgende:
lambdaen er monteret i en adapter, hvor gevindstykket med hul igennem kun er 6mm. Så den kan monteres efter at man har
monteret en rustfri 6mm popnut i udstødning. Den kan som regel monteres så den ikke ses ret meget efter brug.
For at få gasser ind til lambdaen, sidder der et kobberrør i siden på adapter, der går ind til "rummet" hvor lambdasonde sidder.
Jeg sætter så slangen fra kobberrør til indsugningsmanifolet der med en reduktion sætter vacum på adapter og trækker
udstødningsgasser forbi lambdaen.
Efter endt brug sætter jeg en 6 mm bolt i popnut.
Her ses adaptor afmonteret:
Jeg har så en wide band commander, hvor lambdaen er sluttet til, her er der et viser instrument, hvor jeg kan se hvordan blanding
er mellem luft og benzin. Det er også muligt at logge min kørsel, så jeg kan studere det senere og se i hvad for et omdrejnings
og gasspjælds område motorcyklen ikke får den blanding den skal have og derfor går dårligt.
Efter at have lavet min konstruktion, ville jeg gerne vide om den virkede rigtig, så efter nogen afprøvning, har jeg været i
Førslev hos Mr. Dyno, hvor vi testede den sammen med deres udstyr og den viser ganske nøjagtigt, undtagen når man slipper
gassen og motorbremser.
Jeg har også justeret min powercommader på Ducati Monster 800 ind med denne lambda, det tager tid, men jeg syntes at jeg
har fået hæderligt resultat.
Disc